Putem insa intelege prin umbra si acea componenta a sa care se manifesta intr-un anumit moment. Vor exista desigur intotdeauna si parti ale umbrei care ne raman ascunse.
Umbra ne este nespus de penibila. Cand suntem surprinsi asupra unui comportament de umbra, adica asupra unui comportament care nu corespunde idealului Eului nostru, ne rusinam. Acesta este motivul pt care avem tendinta de a proiecta asupra altor persoane , de a percepe la altii anumite aspecte mai intunecate ale personalitatii noastre. Acesti oameni sunt tapii nostri ispasitori, la ei ne deranjeaza ceea ce apartine de fapt umbrei noastre - sau are, cel putin o legatura cu aceasta.
Deosebit de importante si de nimerite in contextul descris, sunt visele. Ele aduc la nivelul constientului acele parti ale umbrei de care nu avem cunostinta.
Un exemplu concret este acela al unui barbat care visase saptamani intregi la rand, persoane de sex masculin care se remarcau prin faptul ca aveau lobii urechilor sfasiati. Cuvantul german ''schlitzohrig'', inseamna ad-literram tradus, ''cu urechea sfartecata'' denumeste o persoana vicleana care isi urmareste propriile interese. Cand a devenit constient ca aceste vise se refereau la o trasatura a personalitatii lui care se manifesta in situatii concrete - iar atunci s-a simtit nespus de stanjenit, fiindca se considera un om deosebit de corect si respingea gandul ca ar putea trage foloase de pe urma altora - visele au disparut.
Putem vorbi despre componentele propriei noastre umbre, in masura in care am devenit constienti de ele, dar nu putem stabili cu certitudine ce contine umbra altor oameni. In cazul in care cunoastem idealul unui alt om, putem deduce, din tot ce exclude acest ideal, carear putea fi umbra lui. Sesizam umbra in special la persoanele cu care locuim.
Un om sufera de pilda din pricina '' umbrei de zgarcenie'' a partenerului sau, care se considera deosebit de generos. Iar umbra persoanelor foarte pasnice are de regula in componenta o anumita agresivitate. Astfel de persoane incearca de exemplu sa ne convinga intr-un mod foarte agresiv ca trebuie sa fim si noi mai pasnici.
Umbra unui om nu are intotdeauna insa o calitate de umbra evidenta pt oamenii din jurul sau. De pilda o femeie care simte o nevoie compulsiva de a mentine ordinea si curatenia in casa ne poate parea doar exagerat de ordonata. Or, prin aceasta ordine exterioara ea incearca de fapt sa tina in frau o umbra haotica. Pentru ea ordinea este extrem de importanta, fiindca se teme in mod inconstient ca ar putea ajunge in situatia in care sa nu mai poate stapani haosul. Si nu este vorba neaparat despre haosul din casa, ci despre tot ceea ce ar putea deveni haotic in viata ei. Femeia isi proiecteaza intreaga teama asupra casei sale si o prelucreaza facand ordine acolo. Ceilalti oameni din jurul ei nu sesizeaza insa ca femeia se teme de haos si respinge tot ceea ce inseamna haos.
Cand o persoana respinge ideea ca s-ar putea purta intr-un anumit fel, de exemplu meschin, sau cand nu poate accepta in niciun caz anumite trasaturi izbitoare ale unui personaj din vis, putem presupune ca avea de-a face cu o latura a umbrei, iar purtatorul/a umbrei, adica persoana asupra careia ne-am proiectat umbra - in vis sau in realitate -, nu trimite de regula la o singura trasatura refulata a personalitatii noastre, ci la un intreg camp de elemente respinse, si refulate.
Bibliografie:
- C. G. Jung - Opere complete 17, Dezvoltarea personalitatii (Über die Entwicklung der Persönlichkeit)
- C. G. Jung - Opere complete 8, Dinamica inconstientului (Die Dynamik des Unbewussten)
- Kast Verena (1998) - Vom Sinn des Ärgers. Kreuz, Stuttgart
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu